facebook

Kategorie mp3 na sprzedaż

Nawigacja

Filmy

Piosenki dla dzieci

Filmy, nuty, teksty

Stowarzyszenie miłośników twórczości Jaromira Nohavicy "Kometa"

Zagadki muzyczne

Książki




Szukaj

Konkurs Lokomotywa

· WYNIKI

Konkurs powiedzonek dziecięcych

Konkurs literacki

Konkurs na wideoklip

Konkurs plastyczny

Przegląd wokalny

Konkurs plastyczny

Konkurs plastyczny

Konkurs plastyczny

Konkurs poetycki

Konkurs plastyczny

Konkurs poetycki

Konkurs recytatorski

Konkurs plastyczny

PARTNERZY

Antykwariat muzyczny

Akcja letnia

Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

22/10/2014 08:14
U nas dzisiaj leje, więc piosenka "Płyną chmurki" pasuje Smile

12/10/2014 21:52
Półtora miesiąca pracy za nami, a tutaj my sami ? Podglądają ,tańcują ,śpiewają ,a śladu nie pozostawiają

07/09/2014 20:37
Tydzień minął w pracy śpiewająco ,następny zapewne pod znakiem tańców, jak nie kochać tej pracy Grin

27/08/2014 22:55
Jutro już do pracy, a tak mi się nie chce Sad Urlopowa chwilo trwaj ..... Wink

26/08/2014 15:37
Wróciłam z urlopu. Dochodze do siebie. Smile

24/08/2014 11:47
A ja już jedną nogą w pracy......

17/08/2014 13:08
Pozdrawiam wakacyjnie Smile

24/07/2014 22:07
Pląsy bez paszportu... Bardzo interesująca propozycja. Jak mogę nabyć?

15/06/2014 21:55
Muzyka jest znaczącym bodźcem w naszej codzienności. Pozwala na wyrażanie emocji, inspiruje do działania, pobudza do twórczej pracy, do zabawy, a momentami jest ukojeniem i działa jak terapia.

04/05/2014 22:50
Zapytanie padło w dniu kanonizacji papieży Smile To, oczywiście " Barka " Wink

Archiwum shoutboksa

Aktualnie online

· Gości online: 9

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 1,285
· Najnowszy użytkownik: basiajanczy


Książki

Pierwszaki śpiewaki Muzyka klasa I

Muzyk klasa II

Muzyka klasa III
Muzyka klasa IV

Muzyka klasa V

Muzyka klasa VI

73. (P) Realizacja ruchowa wartości rytmicznych – zabawy przy muzyce z wykorzystaniem metody Dalcroze, Beata Sobczak-Kuca (CZĘSTOCHOWA)

Beata Sobczak-Kuca, 2011-01-03
Częstochowa
Taniec, Scenariusze


Realizacja ruchowa wartości rytmicznych – zabawy przy muzyce z wykorzystaniem metody Dalcroze


Szkoła Podstawowa nr 31
z Oddziałami Integracyjnymi
w Częstochowie




Scenariusz zajęć rytmicznych
w klasie I b
zajęcia otwarte dla rodziców




8 grudnia 2010r.









Nauczyciel prowadzący:
mgr Beata Sobczak – Kuca



SCENARIUSZ ZAJĘĆ RYTMICZNYCH W KLASIE IB
LEKCJA OTWARTA DLA RODZICÓW

Temat zajęć: Realizacja ruchowa wartości rytmicznych – zabawy przy muzyce z
wykorzystaniem metody Dalcroze'a.
Data:
Miejsce: Sala taneczna nr 50
Czas: 45 min

CELE ZAJĘĆ:
- rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu-
- pobudzenie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci
- wyrabianie umiejętności poruszania się w przestrzeni
- doskonalenie koordynacji ruchowej
- kształtowanie świadomego ruchu i prawidłowej postawy ciała.
- umiejętność współdziałania w zespole

CELE OPERACYJNE:
Wiadomości – uczeń potrafi:
wymienić podstawowe wartości nut;
określić czas trwania wartości całej nuty, półnuty, ćwierćnuty i ósemki;
rozróżniać nutowe wartości rytmiczne;

Umiejętności – uczeń potrafi:
odkrywać własne możliwości ruchowe;
słuchać, patrzeć i odtwarzać zadania rytmiczno-ruchowe;
wykonać wartości nutowe ruchem improwizowanym;
świadomie i skoordynowanie poruszać się w przestrzeni;
kontrolować prawidłową postawę ciała;

Postawy – uczeń potrafi:
potrafi współdziałać w zespole;
odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań;
aktywnie uczestniczyć w lekcji.

METODY:
obserwacja;
demonstracja nauczyciela;
odtwórcza;
twórcza;
Dalcroze'a.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
plansza z wartościami rytmicznymi nut;
tablice z zapisem graficznym nut (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka);
tablice z ilustracjami zwierząt (ślimak, żabka, tygrys, konik)
płyty z muzyką;
nagłośnienie.




Przebieg lekcji:

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA:

1.Zadanie organizacyjno-wychowawcze
Zorganizowanie grupy, powitanie, sprawdzenie gotowości do zajęć, przedstawienie zadań lekcji i zachęcenie dzieci do aktywnego udziału w zajęciach.

Czas trwania: 2'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kręgu, siad X.

2.Zabawa ożywiająca – różnicowanie rytmu poruszania się
Dzieci poruszają się krokiem marszowym po obwodzie koła z równoczesnym taktowaniem w metrum 4/4. Na przerwę w muzyce zatrzymują się w bezruchu. Nauczyciel informuje, jakie zwierzątko należy naśladować.
Przy dźwiękach charakterystycznej muzyki dzieci, w dowolnych kierunkach, naśladują sposób poruszania się zwierzątka.
Na dźwięk muzyki marszowej, dzieci wracają do rytmicznego chodu po obwodzie koła.

Czas trwania: 3'
Uwagi organizacyjne: Muzyka marszowa – chód rytmiczny i taktowanie.
Muzyka inspirująca dzieci do naśladowania sposobu poruszania się zwierzątka (ślimak, żabka, kotek, konik)
Zwrócenie uwagi na poprawny, rytmiczny marsz i wykorzystanie przestrzeni.

3.Przypomnienie informacji o wartościach nut.
„Echo rytmiczne” - odtwarzanie (wyklaskiwanie) i rozpoznawanie wartości nut ze wskazaniem ich na planszy.

Czas trwania: 2'
Uwagi organizacyjne:Ustawienie w rozsypce.

II CZĘŚĆ ZASADNICZA:

1.Realizacja ruchowo-rytmiczna „całej nuty”
Ruchowe wykonanie całej nuty:
na „raz” - krok do przodu od prawej nogi
na „dwa” - ugięcie prawej nogi i równoczesne dotknięcie wysuniętej lewej nogi podłogi przed sobą
na „trzy” - przesunięcie lewej nogi w bok, wyprostowanie nogi prawej
na „cztery” - lewa noga palcami dotyka podłogi tuż przy kostce prawej nogi.
Twórcza interpretacja całej nuty:
Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię.

Czas trwania: 7'
Uwagi organizacyjne: Wyeksponowanie planszy z zapisem graficznym całej nuty.
Zwrócenie uwagi na czas trwania całej nuty.

2.Realizacja ruchowo-rytmiczna „półnuty”
Ruchowe wykonanie półnuty
na „raz” - krok do przodu
na „dwa” - lekkie ugięcie obu nóg w kolanach.
Twórcza interpretacja półnuty:
Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię.

Czas trwania: 7'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kole w pierwszym kierunku tańca*
Zwrócenie uwagi na wartość rytmiczną półnuty.
Wyeksponowanie w widocznym miejscu planszy z zapisem półnuty

3.Realizacja ruchowo-rytmiczna „ćwierćnuty”
Ruchowe wykonanie ćwierćnuty:
ćwierćnuta = krok (na: „raz”, „dwa”, „trzy”, „cztery”)
Twórcza interpretacja ćwierćnuty:
Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię.

Czas trwania: 7'
Uwagi organizacyjne: Zwrócenie uwagi na wartość rytmiczną ćwierćnuty.
Wyeksponowanie w widocznym miejscu planszy z zapisem ćwierćnuty.

4.Realizacja ruchowo-rytmiczna „ósemki”
Ruchowe wykonanie ósemki:
ósemka = trucht na paluszkach (na: „raz i”, „dwa i”, „trzy i”, „cztery i”).
Twórcza interpretacja ósemki:
Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię.

Czas trwania: 7'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kole w pierwszym kierunku tańca.
Zwrócenie uwagi na wartość rytmiczną ósemki.
Wyeksponowanie w widocznym miejscu planszy z zapisem ósemki..

5.Rozpoznawanie wartości nut i ich realizacja ruchowa - współdziałanie w grupach. Utrwalenie wartości nut - „rytmiczny pociąg”.
Dzieci tworzą pociąg z czterech wagoników. Nauczyciel prowadzi pociąg w rytm muzyki do stacji (nutki).
Grupki dzieci ustawiają się wokół plansz z nutami. Odczytują wartość nutową i przypominają sobie jej pokaz ruchowy.
Na sygnał nauczyciela, przy dźwiękach muzyki, realizują ruchowo-rytmicznie wartość danej nuty. Grupy zamieniają się miejscami, aż do momentu, gdy każda z grup zrealizuje wszystkie wartości nut.

Czas trwania: 5'
Uwagi organizacyjne: Podział klasy na 4 grupy ćwiczebne.
Na podłodze leżą duże plansze z zapisem poszczególnych nut (stacje rytmicznego pociągu”).

III CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA:

1.Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
- Ilustracja ruchem „krzywe i proste drzewo” (ćw. korygujące postawę).
- „Syczenie węża”.
- „Zbudź się misiu” - dzieci siadają, ziewają, przecierają oczy, kładą się i zasypiają. Nauczyciel proponuje, aby pomarzyły o wakacjach, podróżach, zabawach itp. o czymś, co je cieszy, bawi. Po chwili dzieci powoli budzą się, przecierają oczy, ziewają, siadają i wstają.
Czas trwania: 3'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w rozsypce.

2.Nastawienie uczniów do wykonywania zadań ruchowych w czasie pozalekcyjnym.
Zaproponuj rodzicom/opiekunom ćwiczenie relaksacyjne „krzywe i proste drzewo” oraz „zbudź się misiu” i zapytaj o ich odczucie.

Czas trwania: 1'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kręgu, siad X.

3.Czynności organizacyjne i wychowawcze.
Podsumowanie lekcji, ocena aktywności uczniów, nagrodzenie dzieci „rytmiczną niespodzianką”**, pożegnanie i wyjście z sali w rytmie ćwierćnut.

Czas trwania: 1'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kręgu, siad X.



* „pierwszy kierunek tańca” - ruch przeciwny do ruchu wskazówek zegara.
** „rytmiczna niespodzianka” - np. lizaki z naklejonymi nutkami.




Literatura:
S.Sulisz „Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000
D.Bąk „Gry i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat”,Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza” Warszawa 2002
A.Grajpel „Zabawy muzyczno-ruchowe w klasach I-III”, WSP Częstochowa 1998
K.Nowakowska, J.Krawczyk, A.Piotrowski „Rytm – muzyka – taniec w wychowaniu fizycznym”, ZNP, Kielce 1991
U.Smoczyńska-Nachtman „Zabawy i ćwiczenia przy muzyce”, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1982


Komentarze

Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
 Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Zapoznaj się z polityką prywatności.
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2014 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
8,081,861 Unikalnych wizyt
PHP-Fusion PL