facebook

Kategorie mp3 na sprzedaż

Nawigacja

Filmiki edukacyjne

Stowarzyszenie miłośników twórczości Jaromira Nohavicy "Kometa"

Zagadki muzyczne

Książki




Szukaj

Konkurs Lokomotywa

· WYNIKI

Konkurs powiedzonek dziecięcych

Konkurs literacki

Konkurs na wideoklip

Konkurs plastyczny

Przegląd wokalny

Konkurs plastyczny

Konkurs plastyczny

Konkurs plastyczny

Konkurs poetycki

Konkurs plastyczny

Konkurs poetycki

Konkurs recytatorski

Konkurs plastyczny

PARTNERZY

Antykwariat muzyczny

Akcja letnia

Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

31/08/2015 17:53
No i minęły wakacje, urlopy. Pozdrawiam Smile

24/07/2015 22:27
Pozdrawiam Smile

16/06/2015 09:20
O, Krista, bardzo dziękuję za pamięć Smile Milusio Smile

14/06/2015 12:01
Dla Was dziewczyny / rufitina i gosiami / obchodziłyście swoje kolejne urodziny, życzenia spóźnione, ale szczere ślę. Grin Smile Grin Wink

10/06/2015 23:31
U mnie w tym roku cyrk i muzyka cyrkowa.

10/06/2015 23:30
Dziękuję za moc inspiracji i pozdrawiam.

05/05/2015 18:06
Hej, Krista Smile

03/05/2015 22:09
Pozdrawiam majowo Smile

05/04/2015 10:53
Słonecznych i spokojnych Świąt Smile

04/04/2015 17:37
Życzę dobrych, takich o jakich marzycie, Świąt Smile

Archiwum shoutboksa

Aktualnie online

· Gości online: 2

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 1,381
· Najnowszy użytkownik: Mirka Walczak


Książki

Pierwszaki śpiewaki Muzyka klasa I

Muzyk klasa II

Muzyka klasa III
Muzyka klasa IV

Muzyka klasa V

Muzyka klasa VI

73. (P) Realizacja ruchowa wartości rytmicznych – zabawy przy muzyce z wykorzystaniem metody Dalcroze, Beata Sobczak-Kuca (CZĘSTOCHOWA)

Beata Sobczak-Kuca, 2011-01-03
Częstochowa
Taniec, Scenariusze


Realizacja ruchowa wartości rytmicznych – zabawy przy muzyce z wykorzystaniem metody Dalcroze


Szkoła Podstawowa nr 31
z Oddziałami Integracyjnymi
w Częstochowie




Scenariusz zajęć rytmicznych
w klasie I b
zajęcia otwarte dla rodziców




8 grudnia 2010r.









Nauczyciel prowadzący:
mgr Beata Sobczak – Kuca



SCENARIUSZ ZAJĘĆ RYTMICZNYCH W KLASIE IB
LEKCJA OTWARTA DLA RODZICÓW

Temat zajęć: Realizacja ruchowa wartości rytmicznych – zabawy przy muzyce z
wykorzystaniem metody Dalcroze'a.
Data:
Miejsce: Sala taneczna nr 50
Czas: 45 min

CELE ZAJĘĆ:
- rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu-
- pobudzenie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci
- wyrabianie umiejętności poruszania się w przestrzeni
- doskonalenie koordynacji ruchowej
- kształtowanie świadomego ruchu i prawidłowej postawy ciała.
- umiejętność współdziałania w zespole

CELE OPERACYJNE:
Wiadomości – uczeń potrafi:
wymienić podstawowe wartości nut;
określić czas trwania wartości całej nuty, półnuty, ćwierćnuty i ósemki;
rozróżniać nutowe wartości rytmiczne;

Umiejętności – uczeń potrafi:
odkrywać własne możliwości ruchowe;
słuchać, patrzeć i odtwarzać zadania rytmiczno-ruchowe;
wykonać wartości nutowe ruchem improwizowanym;
świadomie i skoordynowanie poruszać się w przestrzeni;
kontrolować prawidłową postawę ciała;

Postawy – uczeń potrafi:
potrafi współdziałać w zespole;
odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań;
aktywnie uczestniczyć w lekcji.

METODY:
obserwacja;
demonstracja nauczyciela;
odtwórcza;
twórcza;
Dalcroze'a.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
plansza z wartościami rytmicznymi nut;
tablice z zapisem graficznym nut (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka);
tablice z ilustracjami zwierząt (ślimak, żabka, tygrys, konik)
płyty z muzyką;
nagłośnienie.




Przebieg lekcji:

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA:

1.Zadanie organizacyjno-wychowawcze
Zorganizowanie grupy, powitanie, sprawdzenie gotowości do zajęć, przedstawienie zadań lekcji i zachęcenie dzieci do aktywnego udziału w zajęciach.

Czas trwania: 2'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kręgu, siad X.

2.Zabawa ożywiająca – różnicowanie rytmu poruszania się
Dzieci poruszają się krokiem marszowym po obwodzie koła z równoczesnym taktowaniem w metrum 4/4. Na przerwę w muzyce zatrzymują się w bezruchu. Nauczyciel informuje, jakie zwierzątko należy naśladować.
Przy dźwiękach charakterystycznej muzyki dzieci, w dowolnych kierunkach, naśladują sposób poruszania się zwierzątka.
Na dźwięk muzyki marszowej, dzieci wracają do rytmicznego chodu po obwodzie koła.

Czas trwania: 3'
Uwagi organizacyjne: Muzyka marszowa – chód rytmiczny i taktowanie.
Muzyka inspirująca dzieci do naśladowania sposobu poruszania się zwierzątka (ślimak, żabka, kotek, konik)
Zwrócenie uwagi na poprawny, rytmiczny marsz i wykorzystanie przestrzeni.

3.Przypomnienie informacji o wartościach nut.
„Echo rytmiczne” - odtwarzanie (wyklaskiwanie) i rozpoznawanie wartości nut ze wskazaniem ich na planszy.

Czas trwania: 2'
Uwagi organizacyjne:Ustawienie w rozsypce.

II CZĘŚĆ ZASADNICZA:

1.Realizacja ruchowo-rytmiczna „całej nuty”
Ruchowe wykonanie całej nuty:
na „raz” - krok do przodu od prawej nogi
na „dwa” - ugięcie prawej nogi i równoczesne dotknięcie wysuniętej lewej nogi podłogi przed sobą
na „trzy” - przesunięcie lewej nogi w bok, wyprostowanie nogi prawej
na „cztery” - lewa noga palcami dotyka podłogi tuż przy kostce prawej nogi.
Twórcza interpretacja całej nuty:
Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię.

Czas trwania: 7'
Uwagi organizacyjne: Wyeksponowanie planszy z zapisem graficznym całej nuty.
Zwrócenie uwagi na czas trwania całej nuty.

2.Realizacja ruchowo-rytmiczna „półnuty”
Ruchowe wykonanie półnuty
na „raz” - krok do przodu
na „dwa” - lekkie ugięcie obu nóg w kolanach.
Twórcza interpretacja półnuty:
Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię.

Czas trwania: 7'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kole w pierwszym kierunku tańca*
Zwrócenie uwagi na wartość rytmiczną półnuty.
Wyeksponowanie w widocznym miejscu planszy z zapisem półnuty

3.Realizacja ruchowo-rytmiczna „ćwierćnuty”
Ruchowe wykonanie ćwierćnuty:
ćwierćnuta = krok (na: „raz”, „dwa”, „trzy”, „cztery”)
Twórcza interpretacja ćwierćnuty:
Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię.

Czas trwania: 7'
Uwagi organizacyjne: Zwrócenie uwagi na wartość rytmiczną ćwierćnuty.
Wyeksponowanie w widocznym miejscu planszy z zapisem ćwierćnuty.

4.Realizacja ruchowo-rytmiczna „ósemki”
Ruchowe wykonanie ósemki:
ósemka = trucht na paluszkach (na: „raz i”, „dwa i”, „trzy i”, „cztery i”).
Twórcza interpretacja ósemki:
Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię.

Czas trwania: 7'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kole w pierwszym kierunku tańca.
Zwrócenie uwagi na wartość rytmiczną ósemki.
Wyeksponowanie w widocznym miejscu planszy z zapisem ósemki..

5.Rozpoznawanie wartości nut i ich realizacja ruchowa - współdziałanie w grupach. Utrwalenie wartości nut - „rytmiczny pociąg”.
Dzieci tworzą pociąg z czterech wagoników. Nauczyciel prowadzi pociąg w rytm muzyki do stacji (nutki).
Grupki dzieci ustawiają się wokół plansz z nutami. Odczytują wartość nutową i przypominają sobie jej pokaz ruchowy.
Na sygnał nauczyciela, przy dźwiękach muzyki, realizują ruchowo-rytmicznie wartość danej nuty. Grupy zamieniają się miejscami, aż do momentu, gdy każda z grup zrealizuje wszystkie wartości nut.

Czas trwania: 5'
Uwagi organizacyjne: Podział klasy na 4 grupy ćwiczebne.
Na podłodze leżą duże plansze z zapisem poszczególnych nut (stacje rytmicznego pociągu”).

III CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA:

1.Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
- Ilustracja ruchem „krzywe i proste drzewo” (ćw. korygujące postawę).
- „Syczenie węża”.
- „Zbudź się misiu” - dzieci siadają, ziewają, przecierają oczy, kładą się i zasypiają. Nauczyciel proponuje, aby pomarzyły o wakacjach, podróżach, zabawach itp. o czymś, co je cieszy, bawi. Po chwili dzieci powoli budzą się, przecierają oczy, ziewają, siadają i wstają.
Czas trwania: 3'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w rozsypce.

2.Nastawienie uczniów do wykonywania zadań ruchowych w czasie pozalekcyjnym.
Zaproponuj rodzicom/opiekunom ćwiczenie relaksacyjne „krzywe i proste drzewo” oraz „zbudź się misiu” i zapytaj o ich odczucie.

Czas trwania: 1'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kręgu, siad X.

3.Czynności organizacyjne i wychowawcze.
Podsumowanie lekcji, ocena aktywności uczniów, nagrodzenie dzieci „rytmiczną niespodzianką”**, pożegnanie i wyjście z sali w rytmie ćwierćnut.

Czas trwania: 1'
Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kręgu, siad X.



* „pierwszy kierunek tańca” - ruch przeciwny do ruchu wskazówek zegara.
** „rytmiczna niespodzianka” - np. lizaki z naklejonymi nutkami.




Literatura:
S.Sulisz „Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000
D.Bąk „Gry i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat”,Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza” Warszawa 2002
A.Grajpel „Zabawy muzyczno-ruchowe w klasach I-III”, WSP Częstochowa 1998
K.Nowakowska, J.Krawczyk, A.Piotrowski „Rytm – muzyka – taniec w wychowaniu fizycznym”, ZNP, Kielce 1991
U.Smoczyńska-Nachtman „Zabawy i ćwiczenia przy muzyce”, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1982


Komentarze

Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
 Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Zapoznaj się z polityką prywatności.
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2015 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
10,906,831 Unikalnych wizyt
PHP-Fusion PL